Najnovšie pridané produkty
Žiadne produkty
Ceny sú s DPH
Čo sú to FFP2 respirátory a ako nás dokážu ochrániť
DOMETIC TCX 35 - BOSS DOVOLENKOVÝCH AUTOCHLADNIČIEK
CHLADENIE SLNKOM – TEST - KOMPRESOROVÁ CHLADNIČKA NA SOLÁR
MEMPHIS - terasový gril a ohrievač
DOMETIC CFX+IC – Zvýhodnené balíčky
CESTOVNÉ AUTOCHLADNIČKY - Na cestách s chladnou hlavou
DOVOLENKOVÉ AUTOCHLADNIČKY – 9 rád ako ich mať rád
Zobraziť všetkyZverejnené: 30.07.2020 01:22:10
Kategórie: Autochladničky
Dometic Tropicool TCX. Prémiová trieda medzi termolektrickými autochladničkami. Z radu dovolenkových autochladničiek vyčnieva parametrami aj cenou. Pozrime sa na túto sériu z blízka...
Chladničky Dometic (historicky WAECO a Electrolux) už tradične ponúkajú viac ako konkurencia. Je to predsa len préniová značka, ktorá si buduje svoje meno na kvalite, parametroch a dizajne. Pre majiteľov karavanov je známa hlavne z oblasti zabudovaných chladničiek a klimatizácií. Pre jachtárov, kamionistov, medikov, catering a offroad nadšencov zase z oblasti prenosných kompresorových chladiacich a mraziacich boxov. Dometic však nezabúda ani na dovolenkárov, ktorí čakajú, že ich potraviny a nápoje ostanú počas cesty na dovolenku a prípadne aj počas dovolenky bezpečne chránené pred teplom.
Termoelektrický princíp chladenia a ohrevu je starý pár desaťročí. Za posledných 20-30 rokov sa až na výnimky používaju bez nejakej markantnej zmeny v dovolenkových autochladničkách v podstate rovnaké súčiastky s rovnakým výkonom a rovnakou spotrebou energie. Máme na mysli bežné autochladničky, ktoré kúpite pod rôznymi značkami napríklad aj v supermarkete. Chladia približne do 15°C pod teplotu okolia. V zásade sa od seba odlišujú dizajnom a možnosťou napájania nie len v aute ale aj cez 230V zásuvku.
Jednou z mála výnimiek je séria TropiCool TCX od Dometicu. Od ostatných sa odlišuje už na prvý pohľad. Úplne iná konštrukcia, kvalitné plasty, digitálne ovládanie,... Chladiaca elektronika nie je integrovaná vo vrchnáku ale podobne ako pri komresorkách je v spodnej časti tela autochladničky.
Podľa výrobcu chladnička ochladí obsah do 27°C oproti okoliu. Ako to dosiahne, keď používa rovnaký princíp ako "zvyšok sveta"? Je toho viac: Silnejší Peltierov článok riadený špeciálnou elektronikou, druhý vnútorný ventilátor na lepšiu distribúciu vzduchu a hrubšia/kvalitnejšia izolácia stien a poklopu.
Už sme spomínali, že výrobca udáva chladenie do 27°C oproti teplote okolia. Predošlá generácia (2016) mala uvádzané do 30°C. Generáciu 2016/17 (model TCX35) zvykneme používať v kempe a pri jednoduchom teste nám v minulosti dala 29°C pod okolie, čo sme vzhladom na nepresnosť merania brali ako splnenie katalógovej hodnoty. Pri novej generácii je však na krabici už "iba" 27°C, čo u nás vyvolalo obavy, že TCX už nie je, čo bývalo. V novej generácii je ale použitý rovnako silný chladiaci agregát, izolácia aj dynamické vetranie. Prečo je chladnička zrazu menej výkonná? Podľa internetových informácii je táto úprava hodnoty iba právnou ochranou. Teplota 30°C bola hraničná hodnota dosiahnuteľná za ideálnych laboratórnych podmienok. Keďže sa nie všetkým podarilo túto teplotu v bežnom živote dosiahnúť, výrobca ju oficiálne znížil o 10%. Radšej, nech je zákazník prekvapený ako sklamaný.
Termoelektrická technológia nevie ísť do mínusových hodnôt. Aj keď je vonku +10, TCX pod nulu nepôjde. Aby sme teda vedeli uskutočniť tento test, museli sme si počkať na tropické dni. Pri našom teste sme sa snažili dosiahnúť čo najväčší rozdiel medzi teplotou okolia a vnútrom chladničky. Nejde o praktický test, chladničku sme teda neotvárali a nemenili jej obsah. Aby však mal test určitú výpovednú hodnotu, umiestnili sme do chladničky dve 1,5 litrové minerálky terasovej teploty, nech sa chladnička nenudí. Chladenie vody je vzhľadom na jej izolačné vlastnosti pomerne zdĺhavé.
Chladnička bola umiestnená na prestrešenej, čiastočne uzavretej terase. Pred západom slnka bola chladnička na cca 2 hodiny vystavená priamemu slnku. Zdroj energie bola bytová zásuvka 230V a úroveň chladenia sme nastavili na maximálny výkon. Test trval cca 48 hodín, z toho 15 záverečných hodín bola chladnička vypnutá, čím sme testovali jej akumulačné a izolačné vlastnosti.
Na test boli použité 2 kalibrované datalogery s presnosťou 0,5°C, časovo navzájom zosynchronizované. Jeden v chladničke, druhý vonku v jej blízkosti.
Ako býva u Dometicu zvykom - chladnička prekonala naše očakávanie. Vnútorná teplota sa dostala na 0°C a aj pri teplote okolia 35°C sa jej obsah nezohrial nad 5°C. Po večernom poklese teploty okolia začala klesať aj teplota v chladničke. Vaše zachladené mäso, zelenina alebo dokonca aj citlivé lieky by ostali v bezpečnej teplote.
Aby ste mali predstavu, ako si stojí TropiCool TCX v porovnaní s bežnou termoelektrickou chladničkou a kompresorkou, urobili sme este jeden test:
Tento krát v interiéri, pri stálej teplote +26°C. Všetky 3 autochladničky boli prázdne, zahriate na teplotu okolia a pustené na plný výkon na 6 hodín. Na grafe je veľmi pekne vidieť, ako Dometic CoolFun SC 30 dosiahla svoj výkonnostný strop, teda 18°C oproti okoliu. Dometic TCX 35 sa dostala na strop termoelektrickej technológie, čo je cca +1 až +3°C. A nakoniec kompresorka Dometic CoolFreeze CF 16, ktorá bez zaváhania pokorila úctihodných mínus osemnásť.
Dometic TropiCool TCX séria sa často považuje za akýsi medzistupeň medzi termoelektrickými a kompresorovými autochladničkami. Môže za to nie len preukázaný výkon ale aj použité materiály, ovládanie a doplnkové funkcie ako napríklad ochrana autorbatérie pred vybitím. Tropicool TCX sa vyrába v 3 veľkostiach: 13, 20 a 33 litrov využiteľného objemu. Ako zdroj energie môžete použiť 12V zásuvku v aute a karavane, 24V zásuvku v kamione alebo lodi a 230V bytovú zásuvku. Asi jediné dve veci, ktoré môžeme sérií TropiCool TCX vytknúť je absencia vnútorného LED osvetlenia a ukazovateľa teploty, ako má už takmer každá kompresorka. Ale možno sa ich dočkáme v ďaľšej generácií...